dimarts, 21 de gener del 2014

Rivalitat: per necessitat o per interès?

En el mercat, coexisteixen molts productes de diferents empreses, però que satisfan les mateixes necessitats dels consumidors finals i, per tal d’augmentar la quota de mercat, es poden generar certs conflictes entre marques. Aquest fet és anomenat com a rivalitat entre competidors, segons Porter.

Les empreses que mantenen aquesta lluita constant per créixer dia a dia, tenen diverses mesures de rivalitat: augmentar serveis, introduir nous productes al mercat, competir en preus, o, la opció més coneguda, les lluites publicitàries, en que l’exemple més clar és la rivalitat que mantenen Coca-Cola I Pepsi.

Tot va començar després del naixement de l’empresa Pepsi (1893), la qual va suposar un nou competidor per Coca-Cola. Pepsi va llençar una campanya publicitària agressiva comparant-se amb la marca competidora. També va optar per una política agressiva en preus, és a dir, va baixar els preus per sota dels de Coca-Cola per tal d’augmentar les vendes. Totes aquestes disputes són l’inici d’una rivalitat que encara perdura a l’actualitat.


Ara bé, això és bo de cara al consumidor? Com ho pot percebre? Creiem que, en general, els conflictes que tenen les diferents marques, tenen una part positiva pels consumidors, ja que possiblement puguin baixar preus per tal d’augmentar vendes (tal i com va fer Pepsi als inicis), o una part negativa, la qual es poden descentrar de l’objectiu de satisfer les necessitats dels consumidors i passar a centrar-se en com contestar a la competència de certa campanya publicitària la qual els ha atacat.

5 comentaris:

  1. Molt bona entrada! Des del meu punt de vista no està clar que aquesta competitivitat en alguns casos "ferotge" sigui bona pel consumidor. Per una banda de cara al consumidor serà bo perquè el preu molt possiblement baixi, però per altra, crec que es pot descuidar molt la qualitat del producte en cas que només se centrin en vendes. Tot i que no sigui el cas de pepsi i cocacola, que, a la vegada de bombardejar amb publicitat, van millorant els seus productes.
    En cas d'altres empreses centrades només en vendes si que pot fer que la qualitat baixi i deixin de satisfer als seus consumidors.

    ResponElimina
  2. Desconeixo el tema, però si he d'apostar per una resposta, ho faria dient que la competitivitat no ha de ser bona pel consumidor, ja que arriba un moment en que et venen un producte "fictíci", que no te res a veure amb allò que t'han venut. És a dir, que ens fan publicitat d'un producte el qual, la qualitat d'aquest no s'aproxima a la realitat, sent un punt negatiu per al consumidor.

    ResponElimina
  3. En la guerra de dues marques per un mateix espai comercial, el client hi hauria de sortir guanyant. La guerra hauria de ser sobre el preu baixant-lo per aconseguir més quota de mercat.

    Però en realitat el que passa és tot al contrari, el client no en surt ben parat ja que el producte per qualitat per aconseguir rebaixar el preu de cost.

    Hi ha marques comercials que fan la competència creant una marca blanca per tal de mantenir-se amb l'origenialitat del producte mare. O sia, que fan una campanya publicitaria paral-lela amb la marca mare i amb la marca blanca a molt bon preu. Manera per la qual els ingressos són els mateixos sense perdre el bon nom de la marca orígen.

    ResponElimina
  4. quan les marques competeixen pels consumidors, crec que el cami per dinerenciar-se es aconseguir lligams i afinitats amb l'estil de vida, els trets de caracter del consumidor, els valors que el defineix... si una marca arriba a ser i comportar-se com es el consumidor... arriba un moment que la identificació marca-consumidor es forta i ni la baixada de preus pot aconseguir que canvii els seve eleccions

    ResponElimina
  5. Més de la meitat dels consumidors considerem que el preu i les promocions són el més important quan hem de decidir-nos per una compra. Més de la meitat tenim també una marca preferida i ens preocupem per la qualitat del producte. En canvi, són pocs els que volen pagar més per productes amb millors dissenys.

    Guanyar-se la fidelitat del consumidor és una tasca difícil que, a més, es pot perdre molt ràpidament. Per això, les empreses i establiments fan grans esforços per conservar als seus clients en un mercat dominat per una gran competitivitat .
    Som un país en què els consumidors som bastant fidels a la nostra botiga habitual, però aquest factor està condicionat al tipus de producte objecte de la compra.
    Però aquesta lleialtat te un punt feble que és el preu. Molts consumidors canviem de marca si ens ofereixen un millor preu, mentre que pocs ho fariem moguts per la qualitat del producte.

    ResponElimina