dissabte, 25 de gener del 2014

La crisi tenyeix de blanc les marques


Sempre s’ha dit que en el supermercat hi ha dos tipus de marques, aquelles marques que són marques del distribuïdor que s’acostuma a anomenar-les MARQUES BLANQUES, i aquelles marques que no són del distribuïdor sinó que són comprades las fabricants, que s’anomenen PRIMERES MARQUES. 

El desenvolupament de les marques blanques va començar al 1975 amb el que s’anomenava productes lliures. El nom de marca blanca va ser adquirit perquè els primers productes de marca blanca que es venien, els seus respectius envasos acostumaven a ser blancs. Les marques blanques sempre s’han considerat una estratègia de B2C (Business to Consumer), que relaciona les empreses amb les seus clients. L’objectiu de les marques blanques és aconseguir una fidelitat comercial amb els productes del establiment, com per exemple Mercadona, que ven productes Hacendado.

Els avantatges de les marques blanques respecte les primeres marques són que els productes que s’ofereixen són més barats tant per els consumidors com per els distribuïdors ja que els hi costa menys diners. Acostumen a tenir la mateixa o inclus més qualitat que les primeres marques. I per últim incrementa l’oferta dels productes i la seva varietat. I els inconvenients : el consumidor pot pensar que els controls de qualitat seran menors per tal d’estalviar costos de producció i pot ser que el distribuïdor canviï de fabricant i el client no se n'adoni.

En la època de crisi econòmica que estem en l’actualitat, podem observar que la gent compra molt més marques blanques que primeres marques a causa de la relació qualitat preu. Hi han supermercats que asseguren que les vendes dels productes de la seva cadena de distribució (marques blanques) han ascendit un 20% en l’època de crisi econòmica. A Espanya les marques blanques estan tenint molt de protagonisme actualment, tant és així que és el quart país d’Europa amb una quota de mercat de marques blanques més elevada (34%) i 1 de cada 4 euros gastats  en alimentació envasada és marca de la distribució. 


En enquestes fetes als consumidors, obtenim que el 70% dels consumidors pensa que els productes de marca de distribució són tant bons com les primeres marques. I per últim trobem que la venta de primeres marques està descendint perquè la gent ja no prioritza una marca davant d’un producte de marca blanca que segurament esta molt millor de qualitat que el de marca.

4 comentaris:

  1. Us heu preguntat qui està darrere d'elles?. De fet són els propis fabricants els que venen el mateix però més barat. Per exemple, les pizzes de Hacendado, de Mercadona, les fabrica Casa Tarradellas però són de marca Hacendado. Són les mateixes pizzes, de la mateixa qualitat? no és el mateix producte però això no significa que sigui millor o pitjor. Darrere de les marques dels distribuïdors hi ha empreses amb noms coneguts. Alguns surten a la llum però la majoria romanen en l'anonimat.
    Encara que les dades demostren que les marques blanques creixen en moments de crisi, jo crec que veritablement l'augment de la marca blanca és perquè al consumidor li agrada la relació qualitat / preu d'aquests productes. Són productes que fa anys que ja han anat creixent en els supermercats de les principals cadenes.
    De fet hi ha països on malgrat la crisi les marques blanques no superen el 20% del mercat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Completament d'acord amb tu Anna, darrere de moltes marques blanques s'amaguen primeres marques.
      I jo personalment, si aquestes marques blanques m'ofereixen el mateix que les primeres marques a un preu mes considerable, soc partidària de comprar-ne (tant si darrere hi ha primera marca o no).

      Bona feina nois! Un blog molt interessant!

      Elimina
    2. Discrepo amb tu, Anna. D'acord que les marques blanques ja fa temps que les tenim al mercat, però no sempre podem dir que la qualitat és la mateixa o superior. Per exemple i sense sortir de Mercadona, no es pot dir que els iogurts d'Hacendado siguin iguals que els de Danone.

      Jo penso que hi ha dos factors que convergieixen en l'augment del consum en aquest temsp de crisi. Per una part, la diferència de preu i per l'altra, el temps que porten en el mercat.

      M'explico, els iogurts Hacendado els hem provats tots abans d'arribar la crisi i ara, que la butxaca apreta, ens hi em fixat de debó. Ja no els trobem tant diferents.

      Com això, hi ha altres productes del mercat que succeeix el mateix. D'altres no és així, tenen la mateixa qualitat que els de marca pròpia.

      La crisi ens fa valorar fins a quin punt estem disposats a adquirir productes de marca blanca en detriment dels de marca pròpia.

      Elimina
  2. Los consumidores españoles buscamos formas de ahorrar, pero éstas, no siempre son las que más nos gustan Distintos estudios también demuestran las respuestas del consumidor frente a la crisis, ya que ahora más que nunca, nuestra compra se basa más en ahorrar que en comprar nuestra marca preferida, aunque no sea de nuestro gusto.
    El 90% de los consumidores compra marcas blancas, que utilizan como medida de ahorro. Pero la realidad es que más de la mitad lo hacen a disgusto. Tampoco nos da lo mismo donde compramos la marca blanca ya que muchos de nosotros seleccionamos el establecimiento donde queremos comprarla. Y un dato curioso, a pesar de recurrir cada vez más a las marcas blancas, más de la mitad de los consumidores nunca compraría una marca blanca para hacer un regalo.

    ResponElimina